مواد تشکیل دهنده بلوک سبک لیپر چیست؟

مواد اصلی تشکیل دهنده لیپر شامل: سیمان ، دانه صنعتی پرلیت، دانه معدنی اسکوریا و پومیس، الیاف پلی پروپیلن (p.p) ، آب و افزودنی های دیگر.

دلیل وجود نری و مادگی در طراحی بلوک های لیپر چیست؟

استاندارد ملی ایران مطابق بند 6-1 صفحه 4 توصیه به داشتن فاق و زبانه برای داشتن اتصال بهتر می کند از مزایای دیگر آن میتوان به :

 1. افزایش سرعت اجرای دیوار

2.  سهولت در شاقول چیدن دیوار

3. یکپارچگی بیشتر و مقاومت بیشتر در برابر زلزله

4. جلوگیری از ایجاد پل حرارتی عمودی که در بلوک های بدون نر و مادگی توسط ملات معمولی بین 2 بلوک بوجود می آید

اشاره کرد.

آیا در بلوک لیپر پوکه لیکا و شن و ماسه استفاده می شود؟

خیر در بلوک لیپر، به هیچ وجه پوکه لیکا و شن و ماسه استفاده نمی شود. پوکه صنعتی استفاده شده در بلوک لیپر، پرلیت می باشد که هشتمین ماده عایق دنیا می باشد.

آیا بلوک لیپر قابلیت شیار پذیری دارد؟

یکی از مواد تشکیل دهنده بلوک لیپر الیاف پلی پروپیلن (p.p) است که در بازار به الیاف نسوز نیز شهرت دارد. این الیاف تأثیر بسیار مثبت و قابل توجهی برروی مقاومت فشاری، خمشی و علی الخصوص کششی بلوک داشته و امکان شیار پذیری برروی آن را (قبل از اعمال هر گونه آستر نازک کاری) بدون وجود پرت و یا تخریب دیوار فراهم میسازد. این الیاف باعث میشود که بنّا، در حین اجرا در صورتی که دسترسی به فرز نداشته باشد، بتواند با ضربه تیشه، بلوک لیپر را بدون خرد شدن به 2 یا 3 قسمت تقسیم کند.

همچنین وجود این الیاف، میزان جمع شدگی بلوک را تا حد زیادی کاهش می دهد که نتیجه آن کاهش چشمگیر ترکهای مویی روی دیوار تمام شده است.

در بلوک های الیاف دار چگونه می توان الیاف داخل بلوک را مشاهده کرد؟

اگر لبه های تیز بلوک و یا تکه ای از بلوک را در زیر نور قرار دهیم پرز های ریزی در سطح آنها قابل مشاهده می باشد که این پرزها همان الیاف به کار رفته در تهیه بلوک می باشند.

تفاوت بلوک لیپر با بلوک های clc و Aac چیست؟

بلوک های سبک به دو دسته بتن گازی و بتن سبکدانه تقسیم می شود که بلوک لیپر جزء بتن های سبکدانه و بلوک های Aac , clc و هبلکس جزء بتن گازی می باشند. جذب آب بلوکهای سبکدانه مناسبتر از بلوک های بتن گازی بوده، به این صورت که بلوک های بتن گازی به دلیل دارا بودن ذات تشنگی بلوک قبل از اجرا نیاز به زنجاب شدن کامل (غوطه وری به مدت حداقل 2 ساعت) می باشد که در بلوک های لیپر نیاز به این عمل نیست. در نتیجه در بلوک های لیپر ترک ناشی از خشک شدن آب پلاستر دیده نمی شود. بلوک های لیپر بر خلاف بلوک های بتن گازی نیاز به چسب مخصوص نداشته و با هر ملات ماسه سیمان قابل اجرا هستند. به علت هم جنس بودن ملات و دیوار ساخته شده با بلوک لیپر ترک های حاصل از اختلاف ضریب انبساط بین ملات و دیوار که به آن شیرینکیج گفته می شود دیده نمی شود و همچنین به دلیل خلل و فرج بلوک های سبک لیپر چسبندگی لایه آستر نازک کاری بیشتر و همچنین سیمان کاری نما برای اجرای نمای سنگ مناسب تر می باشد.

الیاف پلی پروپیلن استفاده شده در بلوک لیپر چیست؟

نام این محصول پلی پروپیلن (p.p) و فرمول شیمیایی آن –[CH2-CH(CH3)]n– می باشد. پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین و اساسی ترین پلیمر های مورد استفاده در دنیا و بزرگ ترین مصرف کننده پروپیلن می باشد.

الیاف پلی پروپیلن دارای ویژگی فشاری خوبی است که ناشی از سختی و سفتی پایین آن است و به آن اجازه می دهد که بعد از اعمال فشار به حالت اولیه خود برگردد و به طور گسترده ای در صنعت هواپیمایی و وسایل کنترل رادیویی به کار می رود که این ویژگی ناشی از قدرت جذب فشار است.

آیا در بلوک لیپر شن و ماسه استفاده می شود؟

خیر، در بلوک لیپر به هیچ وجه شن و ماسه استفاده نمی شود. مواد تشکیل دهنده بلوک لیپر : سیمان، دانه صنعتی (پرلیت)، اسکوریا، پومیس و الیاف پلی پروپیلن، آب و افزودنی های دیگر می باشد.